Zarządzenie
Zarządzenie Nr 1 / 04
Wójta Gminy Perlejewo
z dnia 30 stycznia 2004 r.
w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego.
Na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1592, z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568) zarządza się, co następuje:
§ 1
Nadaje się Regulamin Organizacyjny określający organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy Perlejewo, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2
Wykonanie Zarządzenia powierza się Zastępcy Wójta, Sekretarzowi
i Skarbnikowi Gminy.
§ 3
Traci moc uchwała Nr 10/IV/91 Rady Gminy w Perlejewie z dnia 23 marca 1991 roku w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy.
Traci moc uchwała Nr 66/XIX/96 Rady Gminy w Perlejewie z dnia 24 listopada 1996 r. zmieniająca uchwałę Nr 10/IV/91 Rady Gminy w Perlejewie z dnia 23 marca 1991 rok w sprawie regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy.
§ 4
Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
Wójt
inż. Krzysztof Radziszewski
Załącznik
do zarządzenia Nr 1/ 04
Wójta Gminy Perlejewo
z dnia 30 stycznia 2004 r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY PERLEJEWO
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny, zwany w dalszej części Regulaminem, określa:
zasady kierowania Urzędem,
organizację wewnętrzną Urzędu,
zadania wspólne stanowisk pracy,
zakresy działania stanowisk pracy,
zasady podpisywania dokumentów i korespondencji urzędowej,
tryb przyjmowania i rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli oraz skarg i wniosków,
organizację działalności kontrolnej.
§ 2
Przy pomocy Urzędu Wójt wykonuje należące do jego kompetencji zadania:
własne - wynikające z ustaw,
zlecone - z zakresu administracji rządowej,
przejęte od administracji rządowej i samorządowej w drodze porozumienia,
inne - wynikające z ustaw szczególnych, uchwał organów gminy lub porozumień.
§ 3
Urząd działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, Statutu Gminy, niniejszego Regulaminu oraz aktów prawnych wydawanych przez Radę Gminy
i Wójta.
Rozdział II
Zasady kierowania Urzędem
§ 4
Kierownikiem Urzędu jest Wójt.
Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika.
Wójt wyznacza zakres zadań pozostających do kompetencji Zastępcy Wójta oraz określa zadania Sekretarza i Skarbnika.
Wójt może upoważnić Zastępcę Wójta, Sekretarza, Skarbnika lub innych pracowników Urzędu do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
Do zadań Wójta należy w szczególności:
kierowanie Urzędem,
sprawowanie funkcji przełożonego służbowego w zakresie przepisów prawa pracy wobec kierowników jednostek organizacyjnych gminy,
wydawanie pracownikom Urzędu upoważnień do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej,
powoływanie i odwoływanie zastępcy Wójta.
wnioskowanie do Rady o powołanie i odwołanie skarbnika i sekretarza gminy,
składanie oświadczeń woli w imieniu gminy w zakresie zarządu mieniem,
reprezentowanie gminy jako jednostki samorządu terytorialnego,
kierowanie projektów uchwał i wniosków do Rady,
wykonywanie budżetu gminy,
nadzór nad inwestycjami,
wykonywanie zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§ 5
Zastępca Wójta realizuje zadania w zakresie powierzonym przez Wójta.
Zastępca Wójta wykonuje zadania Wójta podczas jego nieobecności.
§ 6
Sekretarz zajmuje się sprawami organizacji Urzędu, planowania pracy oraz obsługi interesantów.
Sekretarz Gminy zapewnia sprawne funkcjonowanie Urzędu.
Do zadań Sekretarza Gminy należy w szczególności:
sprawowanie nadzoru nad organizacją pracy, przestrzeganiem wewnętrznego porządku pracy i obiegiem informacji w urzędzie,
nadzór nad przestrzeganiem przepisów proceduralnych przy załatwianiu spraw w trybie postępowania administracyjnego oraz interpelacji, wniosków i zapytań radnych,
nadzór nad przyjmowaniem oraz załatwianiem skarg i wniosków,
nadzór nad organizacją i funkcjonowaniem kontroli wewnętrznej,
prowadzenie spraw związanych z doskonaleniem kadr urzędu,
rozstrzyganie sporów kompetencyjnych pomiędzy pracownikami Urzędu,
zapewnienie warunków organizacyjnych umożliwiających sprawne wykonywanie zadań przez Radę, Wójta i Urząd,
zapewnienie terminowego i prawidłowego przygotowania materiałów na sesje Rady oraz posiedzenia Komisji Rady,
koordynacja i kontrola wykonywania zadań wynikających z aktów prawnych organów gminy,
organizacja i koordynacja prac związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyborów oraz referendum,
nadzór nad gospodarką mieniem urzędu i środkami budżetowymi, przeznaczonymi na pokrycie kosztów jego funkcjonowania,
nadzór nad terminowym i zgodnym z prawem załatwianiem spraw obywateli,
nadzór nad procesem informatyzacji urzędu,
opracowywanie i aktualizowanie projektu Statutu gminy oraz innych aktów normatywnych,
prowadzenie innych spraw gminy w zakresie ustalonym przez Wójta.
§ 7
Skarbnik zapewnia prawidłową gospodarkę finansową gminy i jako główny księgowy budżetu realizuje wynikające z tego tytułu zadania określone w odrębnych przepisach.
Do zadań Skarbnika Gminy należy w szczególności:
udział w opracowywaniu projektu budżetu gminy,
dokonywanie wstępnej kontroli legalności dokumentów dotyczących wykonania budżetu gminy oraz jego zmian,
nadzór nad sporządzaniem okresowych analiz i zbiorczych sprawozdań z wykonania budżetu gminy,
kontrasygnowanie umów zawieranych przez Wójta, powodujących powstawanie zobowiązań finansowych,
nadzór i kontrola nad prowadzeniem rachunkowości urzędu i jednostek organizacyjnych gminy,
nadzór nad postępowaniem w sprawach podatkowych oraz nad prowadzeniem egzekucji z tytułu podatków i opłat,
przedkładanie organom gminy propozycji w zakresie kierunków polityki podatkowej oraz wysokości podatków,
organizacja obiegu dokumentów finansowych w Urzędzie.
Rozdział III
Organizacja wewnętrzna Urzędu
§ 8
W skład Urzędu wchodzą:
1) stanowiska kierownicze ( etaty ):
Wójt (1)
Zastępca Wójta (1)
Sekretarz Gminy (1)
Skarbnik Gminy (1)
2) komórki organizacyjne, samodzielne stanowiska pracy i stanowiska obsługi posługujące się symbolami literowymi przy znakowaniu spraw o obsadzie etatowej:
Urząd Stanu Cywilnego - USC - (1)
Gminne Centrum Reagowania - GCR
Samodzielne stanowiska pracy do spraw:
księgowości budżetowej - KB (1)
wymiaru podatków i opłat - WP (1)
księgowości podatków i opłat - KP (1)
gospodarki gruntami - GG (1)
gospodarki przestrzennej - GP (1)
obrannych i obrany cywilnej - OC (1)
administracyjnych i ogólnych - AO (1)
pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych - PN
stanowiska obsługi:
sprzątaczka ( )
palacz co w sezonie grzewczym - (1)
kierowca - miechanik gminny ( 1 )
konserwator kierowca OSP ( 5 x 1/16 )
Urzędem Stanu Cywilnego,
Gminnym Centrum Reagowania,
Pełnomocnikiem do spraw ochrony informacji niejawnych,
samodzielnymi stanowiskami pracy do spraw:
księgowości budżetowej,
wymiaru podatków i opłat,
księgowości podatków i opłat,
gospodarki gruntami,
gospodarki przestrzennej,
obronnych i obrony cywilnej
samodzielnym stanowiskiem pracy do spraw administracyjnych i ogólnych,
stanowiskami obsługi.
Zakresy czynności pracowników Urzędu ustala Wójt Gminy.
W zakresach czynności określa się obowiązki, uprawnienia , zakres odpowiedzialności oraz organizację zastępstwa w czasie nieobecności pracownika.
Przyjęcie powierzonego zakresu czynności pracownik potwierdza podpisem.
opracowywanie planów finansowych do projektu budżetu gminy w części dotyczącej stanowisk pracy,.
opracowywanie projektów uchwał Rady, projektów zarządzeń Wójta oraz indywidualnych decyzji z zakresu administracji publicznej,
zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań,
współdziałanie z właściwymi organami administracji państwowej i samorządowej,
rozpatrywanie i załatwianie indywidualnych spraw obywateli,
przygotowywanie informacji i sprawozdań z zakresu działalności stanowisk pracy na potrzeby Wójta, Rady, Komisji Rady, innych organów, urzędów i instytucji.
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy:
wydawanie dokumentów stwierdzających tożsamość,
wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania lub wymeldowania,
prowadzenie ewidencji ludności,
prowadzenie rejestru stanu cywilnego poprzez sporządzanie aktów stanu cywilnego, przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński, o wyborze imienia dla dziecka, o powrocie do poprzedniego nazwiska po rozwiązaniu związku małżeńskiego, o uznaniu dziecka,
wydawanie decyzji administracyjnych wynikających z prawa o aktach stanu cywilnego
ewidencja działalności gospodarczej,
wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej,
zatwierdzanie dowodów do wypłaty pod względem rachunkowym
uzgadnianie ewidencji syntetycznych i analitycznych,
prowadzenie ksiąg inwentarzowych majątku gminy,
prowadzenie dokumentacji w zakresie ubezpieczeń społecznych pracowników
dekretowanie dokumentów księgowych
zakładanie i prowadzenie kart gospodarstw,
dokonywanie wymiaru zobowiązań pieniężnych,
stosowanie ulg żołnierskich i inwestycyjnych,
prowadzenie rejestrów wymiarowych, wypisywanie nakazów płatniczych oraz prowadzenie rejestrów przypisów i odpisów na zobowiązania pieniężne wsi,
załatwianie podań i odwołań z zakresu wymiaru zobowiązań pieniężnych rolników,
załatwianie podań i odwołań z zakresu umarzania należności podatkowych, odraczania oraz rozkładania na raty i umarzania odsetek z zwłokę,
sporządzanie sprawozdań o wynikach wymiaru zobowiązań pieniężnych oraz ulg inwestycyjnych,
wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym i prowadzenie rejestru,
przyjmowanie zeznań świadków i wydawanie stosownych zaświadczeń,
dokonywanie wymiaru podatku od nieruchomości,
dokonywanie wymiaru podatku od środków transportowych,
prowadzenie rachunkowości w systemie podatków i opłat,
czuwanie nad terminową realizacją podatków i opłat oraz bezzwłoczne wdrażanie środków egzekucyjnych w stosunku do osób zalegających,
obliczanie stawek wynagrodzenia prowizyjnego sołtysom i jego wypłata,
zakładanie i prowadzenie kontokwitariuszy,
sporządzanie sprawozdań statystycznych i podatkowych,
analizowanie stanów zaległości podatkowych oraz polityki zabezpieczającej maksymalizację dochodów z tytułu podatków i opłat,
współdziałanie z organami egzekucyjnymi w zakresie sprawnego i skutecznego dochodzenia zaległości podatkowych u wszystkich zobowiązanych,
wydawanie zaświadczeń uprawniające do otrzymania bonów paliwowych,
oznaczanie nieruchomości numerami porządkowymi,
wnioskowanie o zgodę na przeznaczenie gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze,
zawieranie umów w sprawie użytkowania mienia gminnego
pozbawienie prawa użytkowania mienia gminnego,
podejmowanie uchwał w sprawie sprzedaży gruntów zabudowanych lub przeznaczonych pod budowę domów jednorodzinnych osobom fizycznym,
korzystanie z prawa pierwokupu nieruchomości, składanie oświadczeń o wykonaniu prawa pierwokupu,
wydawanie decyzji o rozwiązaniu umowy o użytkowanie wieczyste i zarządzanie odebrania gruntów,
ustalanie cen za grunty, budynki, lokale i urządzenia,
ustalanie opłat rocznych za użytkowanie wieczyste, zarząd i użytkowanie nieruchomości,
przeprowadzenie sprzedaży nieruchomości w drodze przetargu,
podziały i rozgraniczenia nieruchomości,
prowadzenie spraw z zakresu kultury fizycznej, sportu i turystyki
sporządzanie projektów założeń do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego i projektów tych planów,
uchwalanie założeń do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
dokonywanie okresowej oceny skutków zmian w zagospodarowaniu przestrzennym wynikających z realizacji planu miejscowego i oceny aktualności tego planu,
wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
wydawanie opinii w sprawie przebiegu dróg wojewódzkich i powiatowych,
planowanie inwestycji i remontów na drogach gminnych i lokalnych,
zarządzanie siecią dróg gminnych,
orzekanie o przywróceniu pasa drogowego drogi gminnej do stanu poprzedniego w razie jego naruszenia,
wydawanie zezwoleń na lokalizowanie w pasie drogowym dróg gminnych obiektów nie związanych z gospodarką drogową,
zaopatrzenie wsi w wodę,
inwestycje gminne
zamówienia publiczne, organizacja, przygotowanie i przeprowadzanie przetargów, prowadzenie dokumentacji przetargowej,
wydawanie zaświadczeń, wypisów i wyrysów o przeznaczeniu gruntów w planie miejscowym,
prowadzenie spraw związanych z oświetleniem ulic, dróg i placów,
przeprowadzanie rejestracji przedpoborowych,
wydawanie decyzji o uznaniu żołnierza za jedynego żywiciela rodziny,
czynności związane z wykonywaniem powszechnego obowiązku obrony i współdziałania w tych sprawach z organami wojskowymi,
tworzenie formacji obrony cywilnej i wyznaczenie ich komendantów,
prowadzenie rejestru OSP,
współdziałanie z zarządem gminnym OSP RP,
prowadzenie spraw z zakresu ochrony środowiska,
wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów, naliczanie opłat i wymierzanie kar za samowolne usuwanie drzew i krzewów,
prowadzenie spraw z zakresu zbiórek publicznych,
prowadzenie kancelarii i archiwum zakładowego,
prenumerata czasopism i wydawnictw,
prowadzenie spraw BHP,
prowadzenie rejestrów: korespondencji i pism specjalnych,
prowadzenie ewidencji skarg i wniosków ludności,
współudział w przygotowywaniu sprawozdań, informacji i innych materiałów dla potrzeb Rady Gminy i jej komisji,
Wójt podpisuje:
wydawane akty prawne,
umowy i inne dokumenty zawierające oświadczenie woli w imieniu gminy,
dokumenty kierowane do instytucji organów władzy i administracji państwowej,
pisma kierowane do władz rządowych i samorządowych,
odpowiedzi na wystąpienia Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej i innych instytucji kontroli państwowej,
pisma związane z reprezentowaniem gminy na zewnątrz,
pełnomocnictwa i upoważnienia do działania w jego imieniu.
pisma w sprawach związanych ze stosunkiem pracy pracowników samorządowych oraz kierowników jednostek organizacyjnych gminy,
pisma okolicznościowe, listy gratulacyjne,
pełnomocnictwa oraz upoważnienia do przeprowadzania kontroli,
odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
odpowiedzi na skargi i wnioski obywateli,
Pracownicy mogą podpisywać:
decyzje administracyjne, do wydawania których zostali imiennie upoważnieni przez Wójta,
korespondencję bieżącą należącą do zakresu spraw prowadzonych na stanowisku, z wyjątkiem pism określonych w ust. 1.
Pracownik przygotowujący projekt pisma lub decyzji administracyjnej odpowiada za prawidłowość i zgodność z prawem przygotowywanych projektów.
Obieg, rejestracja, znakowanie, przechowywanie i archiwizowanie dokumentów odbywa się na zasadach określonych w „Instrukcji kancelaryjnej i jednolitym rzeczowym wykazie akt”.
Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez obywateli określa kodeks postępowania administracyjnego, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczególne, w tym również dotyczące organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Obsługę obywateli przyjmowanych przez Wójta i Zastępcę Wójta w ramach skarg i wniosków prowadzi stanowisko ds. administracyjnych i ogólnych.
Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są w terminach określonych w kodeksie postępowania administracyjnego i w przepisach szczególnych.
Pracownicy Urzędu zobowiązani są do sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli, kierując się przepisami prawa oraz realizacją słusznych interesów obywateli.
Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych spraw obywateli ponoszą pracownicy - zgodnie z ustalonymi zakresami czynności.
Wójt i jego Zastępca przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godzinach 1000 - 1600. Jeżeli poniedziałek jest dniem wolnym od pracy, interesanci są przyjmowani w następnym dniu roboczym.
Pozostali pracownicy Urzędu przyjmują interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie, w godzinach pracy Urzędu.
Informacja o dniach i godzinach przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków wywieszona jest w widocznym miejscu w Urzędzie.
Wszystkie skargi i wnioski wpływające do Urzędu w formie pisemnej lub wniesione do protokołu ustnie są ewidencjonowane w rejestrze skarg i wniosków.
Sprawy wniesione ustnie nie mające charakteru skargi lub wniosku ewidencjonowane są w rejestrze przyjęć interesantów.
Rejestry, o których mowa w ust.1 prowadzi stanowisko ds. administracyjnych i ogólnych.
Odpowiedzi na skargi i wnioski powinny być jasne i zwięzłe. W przypadku zajęcia negatywnego stanowiska, odpowiedź musi zawierać wyczerpujące uzasadnienie prawne i faktyczne.
Pracownicy, którym przekazano wniosek lub skargę do załatwienia, zobowiązani są zawiadomić przekazującego o sposobie załatwienia sprawy, przekazując dokumentację związaną ze sprawą wraz z kopią odpowiedzi udzielonej zainteresowanemu.
Kontrola zewnętrzna obejmuje sposób realizowania zadań przez gminne jednostki organizacyjne.
Kontrolę zewnętrzną sprawują pracownicy według ustalonego zakresu czynności, w oparciu o wytyczne Wójta ustalające zakres tematyczny i sposób wykonania czynności kontrolnych i na podstawie upoważnienia Wójta.
Kontrole finansowe w jednostkach powiązanych z budżetem gminy wykonuje Skarbnik Gminy.
Działalność kontrolna powinna być łączona z udzieleniem instruktażu.
Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje kontrolowany.
Wyniki kontroli kontrolujący przedkłada Wójtowi.
§ 9
Nadzór w Urzędzie Gminy nad poszczególnymi komórkami organizacyjnymi, samodzielnymi stanowiskami pracy i stanowiskami obsługi sprawują:
1) Wójt nad:
2) Sekretarz Gminy nad:
§ 10
1. Skład osobowy i zadania Gminnego Centrum Reagowania określa Wójt odrębnym zarządzeniem.
2. Pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych.
§ 11
Rozdział IV
Zadania wspólne stanowisk pracy
§ 12
Do zadań wspólnych stanowisk pracy należy w szczególności:
Rozdział V
Zakresy działania komórek i samodzielnych stanowisk pracy
§ 13
2. Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw. księgowości budżetowej należy:
3. Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw wymiaru podatków i opłat należy:
4. Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw księgowości podatków i opłat należy:
5. Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw. gospodarki gruntami należy:
6. Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw gospodarki przestrzennej należy:
7. Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw. obronnych i obrony cywilnej należy:
8. Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw. administracyjnych i ogólnych należy:
Rozdział VI
Zasady podpisywania dokumentów
i korespondencji urzędowej
§ 14
Rozdział VII
Tryb przyjmowania i rozpatrywania indywidualnych spraw
obywateli oraz skarg i wniosków
§ 15
§ 16
§ 17
Pracownicy Urzędu obsługujący interesantów zobowiązani są do należytego i wyczerpującego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych mogących mieć wpływ na sposób załatwienia spraw, a w szczególności:
1) udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśniania treści obowiązujących przepisów,
2) informowania zainteresowanych o możliwości załatwienia ich spraw,
3) powiadamiania stron o przyczynie nie załatwienia spraw w obowiązującym terminie,
4) informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżenia wydanych rozstrzygnięć,
5) niezwłocznego załatwiania spraw wypływających z Rady Gminy i jej komisji oraz spraw, które nie wymagają postępowania wyjaśniającego,
6) inne sprawy, nie wymienione w pkt. 5 winny być załatwione bez zbędnej zwłoki, według kolejności ich wpływu i stopnia pilności.
§ 18
§ 19
§ 20
§ 21
Pracownik prowadzący rejestr skarg i wniosków prowadzi bieżącą kontrolę w zakresie terminowości i sposobu załatwienia zgłoszonych skarg i wniosków oraz dokonuje w miarę potrzeb, okresowych analiz w tym zakresie.
Rozdział VIII
Organizacja działalności kontrolnej
§ 22
System kontroli obejmuje kontrolę wewnętrzną i zewnętrzną.
§ 23
Kontrolę wewnętrzną w Urzędzie wykonują:
1) Sekretarz Gminy - w zakresie funkcjonowania komórek organizacyjnych, przestrzegania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego i instrukcji kancelaryjnej, dyscypliny pracy,
2) Skarbnik Gminy - w zakresie prawidłowości gospodarowania środkami budżetowymi.
§ 24
§ 25
Celem kontroli jest ustalenie przyczyn i skutków ewentualnych nieprawidłowości, ustalenie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz określenie sposobów naprawienia stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałania im w przyszłości.
§ 26
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 27
Szczegółowe zakresy uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności pracowników Urzędu określają zakresy czynności.
§ 28
Sekretarz Gminy jest zobowiązany do zapoznania pracowników z treścią Regulaminu i przestrzeganie jego postanowień.
Metryka strony